torsdag 16 juni 2016

Elstaket mot sniglar en succé direkt

Jordgubbarna är på väg att bli röda och då vaknar mördarsniglarna. De älskar mogna jordgubbar och har tidigare år legat inne i plantan och väntat, krupit ut på natten och kalasat på mogna bär. Sen in i skydd igen... Bädden har gjort det lättare att rensa bort dem. De tjärade plankorna gillade de inte men jag har slarvat med att bättra på med ny olja/tjära/terpentin. Dags för elstängsel!

Jag har dragit två ledare av galvad ståltråd 1,5 mm runt hela bädden. Isolerade med delar av en plastskärbräda och skar ett spår i hörnen vilket håller tråden i läge. Fäste tråden med nubb som går rätt igenom föreningen. Det funkar = isolatorerna behövs inte, trä isolerar bra nog.


Tvinnade ihop ändarna så jag fick två separata kretsar med en stump tråd hängande ut. Den kopplade jag med en vanlig kopparledare vidare till en dosa. 


Ström får jag från tre st AAA-batterier som sitter i en rest från en skrotad enkel pannlampa. Där mäter jag 4,2V (uppladdningsbara batterier, borde vara 3,6V eller 4,5V med vanliga) och jag har mätt på motsatt sida. Inget spänningsfall. Har även mätt ledare mot trä och hittar ingen krypström vid den här spänningen.


Jag börjar med väldigt låg spänning även om jag är sugen på att koppla in ett bilbatteri för att riktigt hämnas... Nackdelen då är att sniglarna troligtvis dör och kan bränna fast på tråden. Då dras batteriet ur, resten av staketet blir spänningslöst och tappar funktionen.

Succé direkt skrev jag - jo i morse kom jag ut och råkade se en snigel som precis krupit över den nedre ledaren. Jag fick se när den letade sig vidare och en tentakel rörde vid en övre ledaren. Snigeln ryckte till och vände direkt. Det funkar alltså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar