lördag 16 mars 2019

Gör egen biokol i kaminen

Jag har läst på rejält om biokol. Vad är då det? Jo, vanlig kol som är krossad och har fått dra åt sig gödsel. Låter enkelt men den tillskrivs fantastiska egenskaper och jag är beredd att tro på detta. Gör en sökning på biokol, biochard eller terra preta så hittar du allt du behöver.

Kol tillverkas genom pyrolys vilket skapar gaser som förbränns i samband med processen. Detta skapar såklart värme som bör användas. Kol som säljs i butik är inte sällan tillverkad på ett sätt där värmen inte tas tillvara. Det finns flera anläggningar i Sverige där man använder värmen i samband med tillverkningen av kolen. Alternativet till detta är att själv tillverka kolen - men då måste det ske i en kamin eller panna. Då menar jag inte att man ska stänga lufttillförseln, det blir riktigt illa av flera orsaker. Gaser som inte är nyttiga skapas och förbränns inte, det sotar och energi får förlorad.

Genom att använda ett värmetåligt kärl med torra träbitar i som placeras i kaminen i slutet av eldningen så tas gaserna omhand samtidigt som du skapar en liten portion med kol.



Här får du prova dig fram. Jag kan säga vad som inte fungerar:

Färsk ved - tar för mycket energi, kärlet tar skada av den långa eldningen som krävs och jag tror att fukten som ska avgå kan påverka övrig förbränning negativt. Inte lika illa som att försöka elda med färsk ved men lite åt det hållet.

Färskt spån - torkas ut lättare och kolar snabbt men det blir så kompakt så spånet blir opåverkat en bit in från plåten i kärlet. Med nån sorts roterande kärl skulle det vara annorlunda.

Det som fungerar för mig i vår vattenmantlade kamin med en 4 liters kastrull är torra bitar, ofta spillvirke, kapade i bitar ca 3x3cm, 1,5x4cm, 1x6 cm eller liknande. Jag började med en tom och rengjord färgburk med hål i men den tålde inte riktigt behandlingen. Nu använder jag en uttjänt kastrull utan plastdetaljer och en ståltråd om säkrar att gaserna släpps ut samt att locket hålls på plats. Vi har en vattenmantlad kamin och jag lägger in kastrullen en bit in när sista ilägget brinner. Du måste göra några hål i kärlets ovansida så att gaserna kan smita ut.




När kolen är tillverkad, svalnat och krossats är det dags att ladda den med gödsel. Detta är viktigt! Om du inte gör detta så drar den åt sig all näring första säsongen du spridit den. Du kan även låta kolen dra i komposten men jag har valt en annan väg. Jag sparar urin och dränker kolen i detta tillsammans med vatten. Luktar människa till att börja med men kolens förmåga att dra till sig lukt är fantastisk. Efter nån halvtimme luktar det inte piss längre. Fräckt. Och för en samlare är detta rätt beroendeframkallande...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar