måndag 2 maj 2016

Första kvällspromenaden med grilltången

Javisst, nu är de här på allvar. Har en massa roligt att skriva om men vill rapportera att mördarsniglarna har vaknat. I vår fläckvis yviga gräsmatta som jag inte brytt mig om att klippa än så har de börjat dyka upp. Några stora smala och flera småttingar. Idag så kände jag att det var dags att börja plocka. Rätt intressant, det fanns lite öar med många små - är det ägg som kläckts? Jag plockade många spanska bruna men kvoterade även in några svenska med skal. De är rätt flitiga de också när de sätter igång.

Dags för tips: jag plockar i en hink med lite sågspån som vi tidigare hade på vinden. Sen tömmer jag den i varmkomposten med sniglar och allt. Spånet gör att de inte kan krypa runt i eller ur hinken, de blir liksom rullade i ströbröd och slemmet fastnar heller inte i tången. Spån och sniglar borde även bli en hyfsad kol/kväve-blandning i komposten. Dör gör de och borta blir de. Rekommenderas!

Det finns många knep jag inte provat men jag har märkt att mördarsniglarna skyr tallbarr, aska och spån. Gräsmattan töms på sniglar när den stora tallen vi har släpper en del av barren på hösten. De skyr tjära som jag målar bäddarna med (linolja, tjära, terpentin) men effekten avtar. Elstaket är ju åtminstone tekniskt intressant och nåt jag ska prova. Borde räcka med väldigt låg spänning.

Ölfällor funkar på begränsad yta som t ex i bädden med jordgubbarna. En plastburk nedgrävd i närapå marknivå. Vittjas varje morgon, rätt ner i vanliga komposten med fångsten men känns synd på ölen... Vi provade gift i fjol men det är rätt mycket som ska ut för att det ska skydda växterna hela säsongen. Dels dyrt, dels tveksamt att kasta ut kemikalier på stora ytor.

Gräsmattan ska klippas kort och kanter mot odlingar ska trimmas så inga broar av gräs underlättar bordning.

Om jag ska gissa så har vi trots allt ingen grönsaksodling på friland nästa år utan allt utom potatis, squash och jordärtskocka odlar i upphöjda bäddar av tjärbehandlade brädor. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar