måndag 18 april 2016

Kontruktionen av bänkarna

En bänk i ett växthus kan se ut hur som helst men om den ska bultas fast i berget blir det lite klurigare eftersom man måste börja med benen. De i sin tur har alla olika längd. Hur jag bultade kan du läsa i förra inlägget. Så här kom jag tillslut fram till var bästa sättet att bygga vidare:

1. Mät ut ett ben med rätt höjd och montera. Montera grovsågade ben provisoriskt på resterande järn. Utgå från det första benet. Med hjälp av vattenpass kan du ta ut rätt höjd på övriga ben. Räta det benet du mäter lodrätt med ytterligare ett pass.

2. Kapa benen och slutmontera dem. Alternativt så mäter du enligt 1 direkt och slutmonterar men jag tycker att det blir krångligt att hålla lod och våg då.


3. Dra fast liggande längsgående reglarna uppifrån med rejäla skruv. Jag använde 160 mm skruv till stående 45x70 mm reglar. Börja i ena änden och med båda långsidorna. Var noga med att räta upp benen så de är lodräta när skruven går i. 

4. Dra fast tvärgående reglar, jag använde 100 mm skruv. 


5. Dra fast tvärgående reglar längre ner mellan benen vid behov för att staga upp. Då skapas även en förvaringshylla. Stommen är klar!

6. Fäst trallen ovanpå stommen.


Slutliga utseendet går såklart att förändra i det oändliga och stommen kan förlängas och förstärkas på olika sätt. Jag valde tryckimpregnerat virke till stommen och oljade fasadbrädor till bänkytan. Då sparar jag några kronor och förbrukar lite mindre gift. Ytan kommer att bli smutsig och fläckig men då ser den nog bara bättre ut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar