tisdag 5 april 2016

Skörd av jordärtskocka

Vi beslöt oss i helgen för att arrangera om lite i landet innan det som är förgrott ska ut och det vi tänkt så ska ner. Då måste jordärtskockorna flytta lite på sig. Jag pillade ner några stycken för några år sen som jag köpt i mataffären och inget hände. Sommaren därefter så tittade kraftiga blad upp och sen dess så har vi fått fina skördar. Nu plockade vi upp allt vi såg och satte några på ett bättre ställe där de inte skymmer. Vi fick nära 60 liter! Började med hinkar men slutade med murarbalja som nästan fylldes.

En riktig fin-skocka
Planen är att skänka bort en massa till grannar och bekanta men även frysa in en skalad, kokt soppbas eller "grundmos" som vi kan använda när vi vill. Jordärtskocka ska skördas januari-februari för bästa smak och även de vi plockade upp nu i månadsskiftet mars-april var suveräna. Jag kan tänka mig att när växtperioden börjar så är de inte samma skockor, då ska all lagrad näring upp i bladen istället.

Rekordåret 2014 då de nästan blommade.
Efter att bladen satt fart och kommit upp några decimeter finns inget som tar dem men i början är mördarsnigeln gärna där och äter upp allt som går. När tillväxten tar fart är det bara att vräka på allt som innehåller kväve: gräsklipp, hästgödsel, kompost osv. Vattna har jag gjort några gånger när de varit som störst och det varit torrt en tid. En rolig växt som det inte går att misslyckas med - på gränsen till ogräs då de sprider sig. De vi har tycker jag ändå hållit sig någorlunda på samma ställe.

Vi gör mest soppa men även mos och gratäng. För moset, eller purén som det ju heter när det är lite finare, använder vi 1/3 jordärtskocka 2/3 potatis och för gratängen ½ vardera. För mycket skocka ger lite tråkig konsistens till ett mos eller gratäng. Även i soppan lägger vi i lite potatis.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar