söndag 27 mars 2016

Fönster på plats och insidan grundmålad

Nu är fönstren på och sitter säkert på plats med ett antal rostfria montageskruv. Konstruktionen på de nedre fönstren där jag fräst ut ett spår med cirkelsågen i den överliggande regeln funkade väldigt bra till de flänsar som skjuter ut på alla sidor av fönstren. Tyvärr så var idén med utjämnande syllisolering inte lika bra - framförallt därför att vikten på varje stående regel i glasdelen är såpass stor att syllen pressas ner vid regeln och buktar upp lite mitt på emellan. Det passar inte ett perfekt rätvinkligt glas med aluminiumram. Som tur är har jag en liten traktordomkraft som enkelt löste detta... De två fönster som krånglade lite gled på plats relativt smärtfritt. Domkraften - precisionsverktyget vid all glasmontering.


Principen med berg och grund som värmelager verkar fungera! Dörren är inte monterad så riktigt varmt blev det inte men jag tror inte att jag behöver stänga till mer i överdelen. Dörr och stängt i takfot med mindre reglerbara ventilationsöppningar borde räcka. Ska bli spännande att klura vidare på.

Detta genomfördes under förra helgen och nu under påsken målar jag invändigt då och då. Idag grundmålade jag sista delen av tak och vägg. Jag förtränger alltid hur tråkig och seg målningsdelen är när nåt byggs. Därmed glömmer jag tyvärr att planera för den. Hade jag gjort det så skulle det varit underbart att ha råspont och fasadpanel oljad och grundmålad innan montering. Speciellt råsponten. Nu är det gjort iallafall, ett par kvadratdecimeter i taget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar