fredag 11 mars 2016

Dörr och första penseldragen


Idag har satt upp de sista panelbitarna, snickrat en dörr och målat med slamfärg på en stor del av panelen. Insidan ska bli halvblank vit är tanken men jag måste tvätta och grundolja innan det samtidigt som den vita färgen kräver mer normalt målningsväder. Rödfärgen fungerade utmärkt i solen och virket är torrt nog - det är ju faktiskt torrare nu än på sommaren bara det är klart väder. Hängrännan är provisoriskt monterad men nu när det är målat så ska knutar och stuprör på. Vindskivorna målas slutligt och spikas klart när värmen kommer på allvar, sen en plåt ovanpå det.

Helt ok att se färg torka
Dörren är faluröd på insidan och ska målas med grön oljefärg på utsidan. Det följer schemat här på våra tidigare små skjul. Jag har en tanke till med den kombinationen - en sida ska alltid vara diffusionsöppen för att kunna låta virket torka. Dörren till vedskjulet är målad hela vägen och den växer det svampar ur sprickor i färgen (som nog är det enda som håller ihop den). 


Jag går och klurar på hur ventilationen ska styras och om det ens behövs. Berg i dagen och den murade grunden kommer att utjämna temperaturen men jag har ingen aning om det kommer att räcka. Om det skulle räcka har jag mindre, konstant öppna ventilationshål i muren samt i taksprång upptill och nertill. Det är så jag börjar sen får vi se hur mycket värme som försvinner. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar