tisdag 8 mars 2016

Rapport från förodlingen

Chilin är räddad. Åtminstone de som tittat upp och det har de flesta. Mest mån är jag om Dorset Naga och Hot Tomato som jag verkligen vill använda, Trinidad Moruga Scorpion är mest en kul grej - givetvis är det den senare som verkar lättast att dra upp. Den hårdförädlade Suave Red (som ska ha aromen av Habanero men inte vara så stark) har skickat upp två kandidater: En torkade snabbt bort och enda överlevande är liten och klen - finns det kuvöser för chiliplantor så skulle jag behöva en...

Mer kraft är det i pumpa och squash som vi sådde förra helgen. Grodde efter fyra dagar och har sen dess växt ett par centimeter per dygn! Kan vi bo kvar i huset om detta fortsätter...? Vintern är tillbaka ute, molnigt men dessa plantor söker sig mot min enkla växtbelysning.


Vi har dessutom sått olika bondbönor, släpärt och melongurka. Varför all förodling? Jo planen är att ge framförallt bönorna en chans mot sniglarna då de ska ut på friland. Vi för en ständig kamp mot mördarsniglar här. Ifjol köpte vi två plantor squash, planterade ut i en liten tjärad träram (vår enkla speciallösning mot sniglarna) och vräkte på hästgödsel och annat - stor succé, vi åt squash till allt hela sommaren. Sniglarna förlorade men vann stort mot små tröstlösa försök med rädisa och morot. Det året med.

Melongurkan trodde jag faktiskt var samma sak som den lite fräcka djungelgurkan/musmelonen som jag skulle vilja odla mest på skoj för barnens skull men det visade sig vara en helt egen variant. Den ska till växthuset såklart. Lustigt är att jag endast fått upp nåt i en kruka, och i just den sådde jag två frön då ett av fröna såg litet och klent ut. Kanske är melongurkan en social växt...? Vi får se. Bäst att inte låta nån planta växa i ensamhet längre fram för säkerhets skull.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar