måndag 1 februari 2016

Kompostering är fantastiskt

Vi komposterar det mesta sen flera år och det är verkligen suveränt på flera sätt. Nu har vi blöjbarn och har valt vanliga blöjor men trots det så räcker det med soptömning varannan vecka. Det sparar några hundralappar också. Rekommenderas! När barnen är blöjfria skulle vi nog kunna ha soptömning varannan månad men det alternativet tror jag inte finns.

Efter några veckor med många minusgrader så upphörde vår huvudkompost att fungera. Först när detta händer varje vinter så förstår man hur fort materialet bryts ner - för det fyller upp fort när processen inte är igång! Det är ingen isolerad varmkompost men funkar ändå rätt bra ner till låga temperaturer. Jag skulle kalla den "halvisolerad" för det är två skikt återvunnen plast med luft emellan. Märket är Greenline Master och vi har fått den i julklapp en gång.

Har tillgång till ett fantastiskt tillägg till komposten: begagnad sprättsand full med hönsskit som jag blandar med grova sågspån från egna vedhanteringen. Det blir en väldig fart på processen med detta bara temperaturen kommer upp runt nollan. Jag har blivit en bättre komposterare sen jag lärde mig om kol-kvävebalansen och den blandningen förstärker i båda ändar om man så säger. Vi skickar även ner köttrester och det blir bara bättre, ingen lukt. Rekommenderar Kompostboken (Ken Thompson) men det finns även massor på nätet såklart.

När huvudkomposten är full så använder vi en isolerad roterbar kompost men jag är inte riktigt vän med den. Det är en helt annan process, blir otroligt varmt men även fuktigt och surt. Den har inte behövts än i år på grund av den varma hösten men om det blir kallt igen får vi nog ta den i bruk. Kanske det magiska hönspulvret kan hjälpa upp den med? Ser även fram emot vilken effekt hönsgödslet får på den färdiga jorden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar