lördag 23 januari 2016

Gjutformsbygge

Under senare delen av sommaren var berget renskrapat och det var dags att börja bygga gjutform. Till det använde jag spillvirke och formvirke. Formvirke är sämsta sortens virke och det köper jag aldrig igen. Hellre köpa nåt vettigt och återanvända till vedpallar eller liknande. Hållfastheten var riktigt dålig och stöttningen blev inte nog bra. Hellre då de gamla fasadbrädorna från 1940-talet som är enormt starka men som jag helst inte kapar. Det är så användbara till så mycket om de får vara hela...



Jag borrade hål i berget och knackade ner lodräta armeringsjärn med ca en halvmeter emellan. De bands sen samman med vågräta järn, olika antal beroende på höjden, som najades ihop. Jag gillar att överarbeta så det verkligen håller och armeringsbiten är rolig att göra också.


Planen var att jorden och leran som lämnats kvar runt skulle stötta och det fungerade bra. En del av gjutformen lät jag vara klar i jorden när jag var klar med gjutningen. Totalt sett var bygget av gjutformen en långdragen historia och tråkigt att bygga nåt som jag vet bara ska tas sönder efter gjutning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar