söndag 24 januari 2016

Gjutning av grund till växthuset

Gjutningen skedde i slutet på sommaren 2015. Först av allt krävdes en hel del inköp av sand och cement. Sandlådan fick släppa till som sandlager, ännu en gång. Verkade vara ok med han som leker där!



Med hjälp av en betongblandare gick det smidigt att blanda bruk och kärra ner i gjutformen. Eftersom förstärkningarna var i minsta laget och formvirket var rena skräpet så blev det massor med ad hoc-konstruktioner. Tur jag hade hjälp av min far, expert på båda delarna.


Djupaste delen i övre högra hörnet på bilden är lite väl djup och jag blev lat vid grävningen - det fick vara kvar lera i botten där. Hållfastheten påverkar det inte för leran är lämplig för slutförvaring av kärnbränsle men jag lämnar på detta sätt ett litet avlopp och även en väg för vatten att ta sig in. Teorin just nu är att detta är bra men under den blöta delen av hösten så kom det in alldeles för mycket vatten. Kanske blir det att jag får gräva upp igen och gjuta igen. Jag tippade in lite dräneringsgrus och la ut tegelsten (en annan murstock) som ett enkelt golv på den djupaste delen.


På bilden är inte golvet klar, jag behöver lägga på lite grus i kanterna. Får avvakta hur det blir med tillströmningen av vatten när taket är på med hängränna och allt. Annars blir det gör om gör rätt... Formen är borta och väggen är putsad. Nöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar