lördag 23 januari 2016

Växthuset uppritat i SketchUp

Jag gillar att planera. Ju mer man funderar på ett projekt eller en liten lösning ju enklare och bättre blir genomförandet den dagen man drar igång. Sannolikheten att du blir nöjd stiger och det blir mindre troligt att du behöver göra om nåt. Nu har jag blivit såpass slängd på Google SketchUp att jag kan göra närapå hela bygget där och därmed mycket av problemlösningen. Så här ser det ut på ritbordet:


Tanken är att solen ska fångas som mest i söder och att berget ska lagra en stor del av värmen. Taket och norrsidan som är av trä fungerar till viss del som isolering. På det sättet så tror jag att jag kan få ännu längre säsong och jämnare temperatur jämfört med ett vanligt växthus. Eftersom fönstren redan är inköpta men resten byggs i trä och sten så är fönstren en fast variabel och resten möjligt att anpassa. 


Som synes saknas panel, dörr och småsaker som hängränna och slutlig takbetäckning. Det blir en lite speciell takplåt som är mer åt s k pannplåt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar