lördag 16 juli 2016

Chili vecka 27: Första skörden

Sen start så har den milda chilisorten Hot Tomato varit först ut. Nu är den även med råge först ut att skörda. Odlingstiden är extremt kort för att vara en chili. Andra veckan i juli, vecka 27, kunde jag skörda den första och jag är väldigt nöjd med smaken. Mild och användbar, gjorde en variant på Rhode Island-sås på den med japansk vitlök som extra krydda. Frukterna går mycket snabbt från grönsvart till röd och sen spricker de lite i skalet så det gäller att vara fort framme.

Intressant är att de plantor jag odlat i mindre krukor är först ut att mogna. De i större krukor med mera näring satsar större på att skapa stora blad. Sen har jag även märkt att Trinidad Moruga Scorpion växer sig större och allra störst och omfångsrik är Dorset Naga. Har sett flera små frukter på dessa men långt till mognad. Detta växande tar såklart mera tid.

Mera om min chili:

Chili vecka 23
Chilin har tittat fram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar