lördag 23 februari 2019

Nya odlingsbäddar, del 2

Bäddarna skruvade jag ihop. Först var det tänkt att använda standardlängd 5,40 men då det var slut på bygghandeln så blev det en skarvning. Då valde jag att göra bäddarna helt optimala i längd. Mycket jobb för 1,2 meter - helt virke är klart bättre. Ett alternativ är att låta det bli 6 st bäddar istället med en liten gång emellan. Jag har behandlat invändigt med främst linolja men även slattar av paraffinolja och rapsolja fick åka med. Värmde oljan rejält för att den ska tränga in.


Jag har aldrig brytt mig om att gräva bort gräs. Enklare och bättre är att täcka med en tidning och sen fortsätta med gödsel och jord. Denna gång blåste det lite när jag la ut tidningarna så för att de ska hållas på plats hade jag en skottkärra hästgödsel med mig hela tiden. Jag tar inte lösa sidor ut tidningarna utan ett rejält lager ska det vara. Det kväver gräset.


Då tidningarna står för kolet eller "brunt" i kompostsammanhang så la jag på lite extra kväve i form av hönsgödsel för att komplettera det ganska svaga hästgödslet. Detta gynnar växterna också längre fram såklart. Jag har även sparat aska från kaminen som jag strödde ut. Ju mer ingredienser ju bättre men grunden är hästgödsel. Regnet som kom strax efter gjorde extra nytta. 


Plommonträdet som kämpat i snart 8 år på grund och torr jord ska nu skämmas bort rejält. Det ska främst bli blommor och växter som gynnar trädet i den planteringen är planen. Mer hästgödsel ska på och sist ett tunt lager jord som jag skapar på ett annat ställa på tomten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar